Robert Frank

November s fotografiou

Asi každý, kto ma rád dokumentárnu fotografiu, netrpezlivo očakáva od novembra zázraky. Už sme si zvykli z minulosti na zvučné mená a aj tento rok máme možnosť vnímať pár významných autorov vystavujúcich v okruhu Bratislavy.

Nedá mi nezačať projektom Cez prah, v ktorom sa ukázala krása alternatívy. Do otvoreného priestoru bytu sme mohli smelo vkročiť na výstavu Libuši Jarcovjákovej. Išlo o krásne prepojenie a odkrývanie intímneho priestoru bytu s dielom, ktoré citlivo obnažuje život komunít mimo majoritu v tých najintímnejších polohách. Krásny nápad s tou najvhodnejšou autorkou sa vydaril a dúfam, že v budúcnosti budeme svedkami ďalších osobných stretnutí s autormi mimo komerčný rámec.

Vo Viedni si vychutnáme jeden z historicky najsilnejších dokumentárnych projektov – dielo Roberta Franka o Američanoch. Tento projekt vznikol ako sociálny a kritický pohľad na život s neuveriteľným zmyslom pre estetiku a subjektivizáciu. U Franka cítime posun vo vnímaní dokumentárnej fotografie k až abstrahujúcim prvkom, ale čo je dôležité, so stále prítomným priamym tlakom na príbeh a jeho postavy.

V trnavskej Synagóge – Centre súčasného umenia máme možnosť spoznať viacero pohľadov a polôh rôznych generácií fotografov na vieru. Výstava Za krížom je aj obrazom stavu dokumentárnej fotografie na Slovensku. Každý návštevník si môže uvedomiť rôznorodé postupy od sociálneho dokumentu po fotoreportáže až ku konceptu.

Bratislava je srdcom novembrovej fotografie. Musím vyzdvihnúť krásnu výstavu Jindřicha Štreita v rámci festivalu Off-Off s názvom Omnes in magno mundo. Štreitov prístup k človeku je neuveriteľne pôsobivý a citlivý. Pri tejto výstave si uvedomujeme, že len pár autorov dokáže preklopiť tému do intímneho sveta. Estetika a etika hrá v tejto ešte doposiaľ nezverejnenej eseji hlavnú rolu. Autor sa vyhráva s príbehom v rôznorodých paralelách škaredého a krásneho, grotesky a plnej vážnosti. Niekedy smeruje až k úplnému rozkrytiu intímneho sveta dvojíc, trojíc a celých skupín v interiéroch, ale aj exteriéroch. V tomto je Štreit majster. Nevníma len jednu polohu života, ale zaoberá sa všetkým, čo život jeho postáv z fotografií prináša.

Festival Mesiac fotografie nám prináša rozsiahle dielo člena agentúry Magnum Brucea Gildena. Názov Krásna katastrofa vyjadruje až surový prienik do identity neznámych ľudí z Newyorských ulíc. Gilden sa na nič nehrá. Stáva sa akýmsi lovcom v uliciach mesta. Autorove fotografie sa vyznačujú prepracovanou skladbou obrazu. Každá z jeho postáv má svoj vlastný zmysel a vhodne dopĺňa tú ďalšiu. V rozhodnom okamihu sa zrazu v jednom políčku zobrazuje spletitosť vzťahov či práve naopak úplná ľudská ignorácia. To nie je náhoda, ale skúsenosť a zámer ukázať nám rôzne archetypy človečiny v kozmopolitnom svete úžasného mesta.

V rámci práce v porote OFF festivalu ma veľmi zaujali dokumentárne východiská mladých poľských talentov. Kroky Mateusza Kowalika sú o chorobe blízkeho človeka, s ktorou sa musí naučiť žiť každý člen rodiny. Autor vo svojej vizualizácii poukazuje veľmi citlivo na svet vnorený sám do seba. Na rozdiel od Kowalikovej krehkej výpovede vníma Tomasz Tyndyk svet utrpenia cez expresívnu formu až desivosť. Netreba však zabudnúť ani na projekt Foto Slovakia 2017, v ktorom si nájde vo forme prednášok každý záujemca o fotografiu svoj vlastný priestor. November sa stal pre fotografiu mesiacom roka.

Matúš Zajac

Matúš Zajac

dokumentárny fotograf, pedagóg a kurátor

dofoto - web