Ronaldo Schemidt

Horúci žurnalizmus – World Press Photo 2018

12. apríla boli vyhlásené výsledky najväčšej žurnalistickej súťaže sveta. Cenu Fotografia roka získal venezuelský fotograf Ronaldo Schemidt (Agence France Presse), za snímku horiaceho demonštranta pod názvom Venezuelská kríza (fotografia v perexe). Fotografia vyjadruje protesty venezuelského ľudu, proti prezidentovi Nicolásovi Madurovi v Caracase. Ako sa vyjadril v rozhovore pre British Journal of Photography, fotografoval inštinktívne a najprv si ani neuvedomoval čo sa deje. Z konkrétnej udalosti nakoniec spravil asi dvadsať fotografií. Je treba si uvedomiť, že hodnota dnešnej žurnalistickej fotografie je postavená v prvom rade na aktuálnosti. Aj Schemidt ihneď, doslova ešte horúce fotografie, poslal editorom priamo z fotoaparátu. Kto je na mieste činu, musí byť pohotový a mať „šťastie“ na dostatočne dramatickú udalosť a navyše ju zachytiť vo vizuálne efektnom prevedení.

Mňa však viac ako cena Fotografie roka, tradične zaujímajú ocenenia v kategórii Long-term project (dlhodobé projekty), kde má dokumentárna fotografia najväčšie šance na prezentáciu. Tento rok si ceny rozdelili Carla Kogelmanová (Holandsko), Fausto Podavini (Taliansko) a Javier Arcenillas (Španielsko). Práve posledný menovaný autor ma oslovil najviac. Arcenillas, učiteľ žurnalizmu a dokumentárnej fotografie, si dal za cieľ zdokumentovať srdce nekontrolovaného násilia v Latinskej Amerike a zachytiť spoločenské a politické faktory, ktoré toto násilie agresívne eskalujú. Svoju sériu z Guatemaly s názvom Latidoamerica, postavil na surovosti a naturálnom zobrazení následkov drogovej vojny. Vidíme tak mŕtve telá, pitvu v priamom prenose, zničené životy. Tieto výjavy akoby z pekla, sú varovaním a správou o chaose v hodnotách ľudskej spoločnosti.

Vo World Press Photo je v poslednom období badať trend výraznej saturácie obrazu. Vnímanie farieb je veľmi subjektívne a digitálne spracovanie mnohých sérií je výsledkom farebnej konverzie a vlastného vkladu autora. Väčšina dnešných žurnalistických foto výstupov je nastavených tak, aby v prvom rade zaujali oko diváka a upriamili pozornosť na samotný článok. U mňa, podotýkam subjektívne, však mnohé série pôsobia plastovo a získavajú nádych akéhosi aranžérstva a výrazovej plochosti. Je to trend, ktorý badať nielen v dokumente ale aj v iných fotografických žánroch. Vnímanie fotografie sa v dnešnej rýchlej dobe stále mení, ale dobrá fotografia bude existovať vždy. Akurát ju treba čoraz dôkladnejšie loviť z mora balastu.

Výherné fotografie tu.

Juraj Marec

Juraj Marec

šéfredaktor a administrátor

dofoto - web